تحلیل مردم شناختی محتوای قباله های ازدواج در دوران معاصر (مطالعه موردی: تهران - دوره قاجار و پهلوی)
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
- نویسنده لیلا ملکی
- استاد راهنما محمدصادق فربد امیرمسعود امیرمظاهری
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1393
چکیده
مطالعه حاضر با هدف تحلیل مردم شناختی محتوای قباله های ازدواج در دوران معاصر(قاجار و پهلوی) تدوین شده است. در این راستا نتایج مربوط به بررسی50 سند ازدواج و مصاحبه با افرادی که نکاح نامه آنها در دوره پهلوی ثبت شده است، با توجه به چهار نظریه ساختارگرایی، مبادله، کارکردگرایی و کنش متقابل نمادین تحلیل شدند. به استناد نظریه ساختارگرایی؛ ساخت، ترکیب خاص و همبستگی اجزاء یک مجموعه با هدف معین است که همه این اجزا در کنار هم معنی پیدا کرده و با هم در حال حرکت هستند (توسلی، 1380، 140). عقد نامه های ازد واج نیز با اجزای مختلف خود یک سند را بوجود می آورند . در دوره قاجار ساختار عقد نامه ها با توجه به طبقه اجتماعی زوجین متفاوت بوده است، در دوره پهلوی ساختار عقدنامه ها تغییر و در بین همه اقشار جامعه متحدالشکل و چاپی شده است. یکی از مهمترین عناصر نکاح نامه ها، مهریه است که میزان و اقلام آن در عقدنامه خانواده های مرفه نسبت به خانواده های طبقات پایین جامعه بیشتر بوده است. طبق نظریه مبادله، انسان در جریان مبادله نه فقط اشیا را رد و بدل می کند بلکه مجموعه ی گسترده ی از روابط فرهنگی و اجتماعی را نیز به وجود می آورد (وایزمن، 1379). بنابراین در پیوند زناشویی علاوه بر مبادله مادی که در قالب مهریه و شیر بها نمایان می شود، مبادله معنوی یعنی رشته جدیدی از والدین و خویشاوندان سببی دیگر نیز به وجود می آید. بر اساس نظریه کارکردگرایی، هر یک از اجزای فرهنگ خاصیت و فایده ای دارد وگرنه وجود نمی داشت و خاصیت آنها پاسخگویی به نیازهای فردی و جمعی است (فاضلی، 1385). در عقد نامه های دوره قاجار مردم برای نشان دادن موقعیت و مرتبه اجتماعی خود همراه با معرفی زوجین به ذکر القاب و مشاغل آنها می پرداختند که این امر کارکرد اجتماعی بالایی در آن دوره داشته است؛ حال آنکه در دوره پهلوی با حذف مشاغل و القاب در قباله ها این کارکرد اثر خود را در بین مردم از دست داد. از دیگر کارکردهای قباله های ازدواج کارکرد مذهبی آنهاست، ذکر دعا جهت تدام نسل، استفاده از احادیث و آیات قرآن و قید آن در قباله ها نشان از اعتقادات مذهبی مردم آن دوران دارد. بر اساس نظریه کنش متقابل نمادین، ارزش ها در جامعه وابسته به الگوهای کنش متقابل روزمره اجتماعی و فرآیند جامعه پذیری هستند. هر چه یک معنی در جامعه ارزش بیشتری داشته باشد، دستیابی به آن پدیده برای فرد ارزشمند تر خواهد بود (شربتیان، 1393). در دوره قاجار برای حفظ تقدس ازدواج به شکلی نمادین، قباله های ازدواج مزین به هنر تذهیب با طلااندازی و رنگ های شاد می شدند که در پس این نقوش و رنگ ها نمادها و اسراری نهفته بود که حکایت از اندیشه های عرفانی و مذهبی مردم آن دوران داشت. با این توصیف، در انجام پژوهش حاضر از روش توصیفی و تحلیل محتوا استفاده شده است و اطلاعات مورد نیاز با بهره گیری از روش مطالعه اسناد موجود در مرکز اسناد ملی ایران، کتابخانه ، اینترنت و مصاحبه جمع آوری شده است.
منابع مشابه
تحلیل مردم شناختی تندیس های شهر تهران (مطالعه موردی پارک ملت تهران دوران معاصر)
از دیدگاه مردمشناسی مجسمه شهری وظیفه مهم تری نسبت به مجسمه موزه ای دارد چراکه مردم مخاطبان روزانه و دائم آن هستند. مجسمههای شهری علاوه بر ارتباط دائمی با مردم، وظایف مهم و خطیری همچون زیباسازی فضای شهری، هویتبخشی به فضای شهر، ایجاد تصور ذهنی، یادآوری خاطرات جمعی، انتقال پیام های ارزشمند، بیان احساسات، مفاهیم معنوی و همچنین انتقال فرهنگ و تاریخ را هم برعهده دارند. پژوهش حاضر براساس روش مردم ش...
مطالعه مردم شناختی روایت های زنانه از دوران جنگ تحمیلی
هدف این پژوهش پرداختن به روایتی از جنگ است که تجربه زیسته زنانه را شکل داده و آن را بازگو میکند. زنانی که به نوعی در جنگ شرکت داشته یا به شکلی مستقیم آن را زیسته اند. پژوهش حاضر درصدد مطالعه مردم شناختی روایت های زنانه از دوران جنگ تحمیلی است. روش این پژوهش مطالعه میدانی (مشاهده مشارکتی، جمعآوری مستندات، مصاحبه روایتی) است. این پژوهش با 50 نفر از زنان شهرستانهای سرپل ذهاب و قصرشیرین در اس...
متن کاملبازیابی لایه های هویتی در هنر دوره قاجار (مطالعه موردی روی کاشی های دوره قاجار)
مساله هویت در هنر ، به عوامل گوناگونی چون اعتقادات و اندیشه های مذهبی ، جهان بینی ، روابط اجتماعی و سیاسی ، پیشینه و قدمت تاریخی و مواردی از این دست بستگی دارد . همچنین هویت موجود در اثر هنری ، هویتی تک بُعدی نیست بلکه دارای وجوه و لایه های مختلفی است که هر وجه از آن به عوامل متفاوتی باز می گردد . لذا هر اثر هنری می تواند دارای تعداد لایه های هویتی باشد که یک یا چند لایه در سطوحی پنهان از مخاط...
متن کاملبررسی مردم شناختی آیین های ازدواج در ایران و هند
سه مرحله اساسی در حیات زیست فرهنگی انسان وجود دارد که شامل تولد، ازدواج و مرگ است. این مراحل در همه جوامع و سرزمینهای مختلف آیینهای مخصوص به خود را دارد که نیازمند بررسی و پژوهش از جهت میراث و فرهنگ مشترک ملل مختلف است. با توجه به اینکه در خصوص بررسی مردمشناختی و تطبیقی آیینهای ازدواج در دو سرزمین ایران و هند، تاکنون پژوهش مستقلی صورت نگرفته، این مقاله سعی در انجام آن دارد. سئوال اصلی تحقیق...
متن کاملبازشناسی قالی های تصویری کرمان(دوره های قاجار و پهلوی)
استان کرمان یکی از مراکز مهم قالیبافی در ایران که قالیهای آن دارای طرح و نقشی متمایز از سایر مناطق ایران است. از دورۀ قاجار، که قالی کرمان در دنیا مطرح شده، در طرح و نقش آن تحولات بسیاری رخ داده است. تأثیر هنر طبیعتگرایی و ناتورالیسم غربی در دورۀ قاجار بر هنرهای ایرانی از جمله هنر قالیبافی خود را نمایان میکند و بافت قالیچههای تصویری نیز در دورۀ قاجار رواج پیدا میکند که در کرمان نمونههای ...
متن کاملجایگاه اقلیم در ترکیب بندی بناهای معاصر (مطالعه موردی: خانههای دوران قاجار در شهر دزفول)
خانههای دوران قاجار در شهر دزفول، نمونهای ارزشمند از معماری معاصر ایران به شمار می آیند که به خوبی توانستهاند با شرایط خاص اقلیمی خوزستان هماهنگ شوند. هدف از این پژوهش شناسایی الگوی مسکن قاجاری دزفول و چگونگی تاثیرپذیری آن از اقلیم، به عنوان عنصر هدایت کننده فرایند طراحی معماری است. از این رو با بررسی یازده نمونه از خانههای دورة قاجاریه دزفول و همچنین استفاده از تحلیل دادههای حاصل از پر...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023